úterý 13. března 2012

Sociologie - psychologové

Sigmund Freud
-   často spojován s Vídní, ale narodil se na Severní Moravě (Příbor)
-   na konci života emigroval do Londýna
-   vynalezl psychoanalýzu (na základě hypnózy a ještě něčeho)
-   tři složky – nevědomí (pudy – máme v sobě, ani nevíme proč, Id – máme ho od narození, vzpomínky, které si nepamatujeme, ale máme určitou reakci na to, co se stalo), předvědomí (Ego – normální myšlení, přemýšlí chytře), vědomí (morální základ, vytváří se nejpozději, při výchově, Superego )
-   mezi jednotlivými částmi osobnosti jsou konflikty, nejvíce vystaveno konfliktům je ego
-   dva základní pudy (hlavní hnací síla člověka): Eros – projevem je libido (psychická sexuální energie), Freud za všechno viní libido – bývá kvůli tomu odsuzován, Thanatos – pud smrti, destruktivní povahy, projevem je agresivita



-   obranné mechanismy podle Freuda
·       vytěsnění – zážitky jsou zapomenuty
·       izolace – oddělení faktu od prožitku
·       projekce – moje úmysly přesunu na někoho jiného
·       přesunití – změna cíle
·       přeměna v opak  - něco mám v sobě, ale bojuji proti tomu
·       raciolanizace – sadista bijící dítě tvrdí, že je pouze důsledný ve východě

Carl Gustav Jung
-   pocházel z rodiny evangelických farářů
-   rodiče se zajímali o spiritismus
-   po pěti letech práce se s Freudem rozešli
-   analytická psychologie (hlubinná)
-   struktura osobnosti podle Junga – oblast vědomí, oblast osobního nevědomí, oblast kolektivní nevědomí, já (Self, Selbst)
-   archetypy: přichází z neědomí, praobrazy nebo předobrazy, je jich tolik, kolik je životních situací, 1. - stín (zrcadlový protějšek našeho vědomého já, dobrý člověk má špatný stín a naopak), 2. – u ženy animus, u ženy anima = kus z druhého pohlaví, něco jako jing a jang, film 3 muži nemluvně – chlap se dokáže postarat o dítě jako žena, když je to nutné, není to špatně, je to v nás, ale většinou to nepotřebujeme, 3. – Velká Matky, Moudrý stařec = u muže dozrávání k duchovnímu principu, u ženy dozrávání k materiálnímu principu, 4. – bytostné Já (das Selbst J), tajemství celosti, dosažená harmonie, blížíme se k něčemu, co přesahuje člověka
-   na Junga navazuje Tomáš Halík, Stanislav Gróf (traspersonální psychologie – meditace, stay vytržení, psychologie nebo náboženství?)
-   Adler
Erik Homburger Eriksson (1902 – 1994)
-   narodil se ve Frankfurtu dánskému otci a židovské matce, ale dozvěděl se to až 1939 při naturalizaci za občana USA
-   studoval u Freudovy dcery Anny
-   věnoval se dětem
-   vývojové změny probíhají po celý život
-   člověk je schopen vítězit nad psychosociálními riziky života (traumata, nebezpečí…)
-   má terii osmi věků člověka (vývoj v osmi etapách)

Karen Horneyová
-   její otec byl námořník
-   byla první žena na univerzitě, která začala studovat lékařství
-   odjela do USA
-   na rozvoj osobnosti mají vliv zážitky z dětství a kultura
-   kultura vytváří potřeby a současně je omezuje
-   dítě má dvě základní potřeby – pocit bezpečí a pocit satisfakce (uspokojetí)
-   kategorie pohybu dítěte – pohyb k lidem, pohyb od lidí, pobyh proti lidem
-   věnovala se psychologii ženy

Erich Fromm
-   pocházel z židovské rodiny
-   od roku 1934 žil v USA
-   nebyl lékařem
-   osobnost je sociálně determinována
-   základ lidské existence – pocit osamocení, izolace, odcizení
-   reakce na tyto pocity – autoritarismus, destruktivismus, konformita
-   človeěk má pět existenciálních potřeb
·       pocit příbuznosti
·       pocit vynikání
·       pocit zakořenění
·       pocit identity
·       pocit orientačního rámce a oddanosti (nábožnosti)
-   pět sociálních typů charakteru
·       receptivní
·       vykořisťovací
·       hromadící
·       tržní (marketingový)
·       produktivní

Viktor E. Frankl
-   narodil se ve Vídni, ale rodiče byli z Čech
-   stal se psychiatrem
-   dva a půl roku byl v koncentráku, ztratil tam oba rodiče, staršího bratra a ženu
-   po válce vedl neurologické oddělení, začal sepisovat své nejslavnější dílo – Lékařská péče o duši: jestliže lékař léčí pacienta, neléčí jenom fyzicky, ale i psychicky
-   další knihy: „…a přesto říci životu ano“ (pro Američany „Člověk hledá smysl.“), „Co v mých knihách není“
-   vymysel logoterapii = psychoterapeutický směr (logos = smysl), hledá smysl našeho života, nelezení smyslu života je prvořadou motivační silou našeo života
-   smysl života můžeme hledat:
1)       prováděním nějakého činu (chození do školy, vedení skautů…
2)       zakoušením nějaké hodnoty – přírody, kultury, lásky…
3)       utrpením (smysl utrpení, který přesahuje intelektuální schopnosti člověka, Frankl nazývá suprasmyslem)
-   Frankl nejspíš nebyl křesťan
-   podstatu lidské existence vidí logoterapie v odpovědnosti za vlastní život
-   pokud nevidíme smysl v našem životě, naše chování se změní
-   bez smyslu života vzniká existenční frustrace (trvá krátce), která může vyústit v noogenní neurózu (trvá dlouho)
-   noodynamika ´napězí mezi smyslem jeho života a jeho úsilím o toto naplnění
-   existenční vakuum = člověk je jím naplněn, pokud nevidí smysl, pro který stojí za to žít
-   technika paradoxní intence: přát si to, co nechceme, aby se stalo

Žádné komentáře:

Okomentovat