SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE
= společenská
- Studuje společnost, skupiny, vztahy, vliv kulturního prostředí na člověka, sebe projev, seberealizaci, společenské aktivity a činnosti
- Zajímá se o konkrétního člověka, ne o skupinu jako takovou (sociologie)
- Člověk je podle Aristotela společenský tvor
- Lidé se nerodí jako sociální bytosti, ale stávají se ní životem s jinými lidmi = socializace
Socializace
- proces, jehož působením se člověk začleňuje do společnosti
- fáze socializace
1) poznávání společnosti, jejich hodnot a norem
2) přijetí těchto hodnot a norem za vlastní
3) uvědomění si a osvojení sociálních pozic a sociálních rolí
- úrovně socializace
1) socializace do primární skupiny, má největší vliv
2) socializace do sekundární (širší vztažné) skupiny
· kamarádi, náboženské skupiny, politické skupiny
· má menší vliv, ale i špatný vliv
3) celo kulturní/ celospolečenská skupina
· skupina, která se chová podle pravidel lidstva, chovají se civilizace, národa a podobně
- jiná dělení
1) individualizace
· dítě, které se nejprve identifikuje s matkou, teprve potom si začíná uvědomovat svoji odlišnost
2) personalizace
· dítě se osamostatňuje, uvědomuje si vlastní prožívání, uvědomuje si existenci jiných lidí, než jsou rodiče a sourozenci
3) enkulturace (societizace)
· dítě proniká do širších sociálních vztahů a rolí (rozšiřuje se na jiné lidi než na rodinu)
- produkty zvládnutí socializace
· sebeuvědomění
· sebehodnocení
· sebeúcta
· seberealizace (vědomí vlastních cílů)
· aspirace (představa o svých možnostech)
· normativní hodnoty (svědomí)
- vedlejší produkty socializace
· postoje – rasismus, feminismus
· role – chování přiměřené k sociální situaci
· sociální dovednosti – rozvinuté dispozice k sociálnímu chování (řešení situací, na které nejsme zvyklý)
· sociální rysy – nezaměnitelné projevy jedince vůči světu (naše chování k okolnímu světu)
· sociální motivy – pobídky k sociálním vztahům
- proces socializačního učení
· sociální posilování (odměna – trest)
· imitace (=nápodoba)
· identifikace (=ztotožňování)
Psychologie skupinového života
- interakce
- Strukturovanost mezilidských vztahů
- Uvědomovanou vzájemnou závislost
Význam sociálních skupin
- Malou skupinou poznáváme velkou skupinu
- Dotváří se rysy osobnosti
- Ovlivňování individuální výkonosti
- Posílení vlastní identity
- Uspokojování sociálních potřeb
Struktura skupiny
- T. Schjelderup-Ebben – klovací řád – uspořádaní pozic ve skupině
Pozice – místo, které zaujímá jedinec ve skupině
Pozice ve skupině
- Alfa
· Neformální vůdce
· Obvykle nejaktivnější
· Imponující
· Většinou akceptovaný
- Beta
· „expert“ mající specifické předpoklady k navrhování nebo tvořivému rozvíjení variant
- Gama
· Většina člunů skupiny
· Spíš pasivní a přizpůsobiví
· Podléhají (identifikují) se s vůdcem
- Delta
· Kritik
· Ostatní ho většinou mají rádi
- Omega
· Outsider
· Spíše neoblíbený
· Na okrajové pozici
- Obětní beránek
· Symbolický představitel nepřátelské skupiny
· Pokud je potřeba někoho obětovat, ostatní vyberou jeho
· Nedobrovolný, ostatní ho přinutí
- Normy – řídí chování členů skupiny, navenek ohraničují skupin
- Můžeme mít konflikty norem, protože jsme členové různých skupin a musíme se v každé skupině chovat jinak
Skupiny a vliv na lidi
Primární skupina (malá)
- Lidé se znají velmi dobře (face-to-face)
- Mají shodné cíle, mají zemi sebou vztahy
- Bezprostřední komunikace
- Nejdůležitější primární skupina je rodina
Z rodiny si bereme
- Způsob života rodiny
- Obsahuje modely, vzory, chování a jednání
- Nejvýznamněji se promítají – struktura vztahů(konstelace), zapojení rodiny do okolní společnosti
Vrstevnická skupina
- Kamarádi
- Od čtvrtého roku doplňuje rodinu
- Se členy skupiny se poměřujeme
Školní třída patří i mezi primární i sekundární skupiny.
K sekundárním skupinám patří politická strana, církev, armáda, národ, podniky, spolky …
Znakem sekundárních skupin jsou
- Funkce
- Rozdělení moci
- Systém norem
- Určení komunikačních cest
Masa
- Mnoho lidí, kteří jsou spojeni nějakou situací (fotbaloví fanoušci)
- Neurčitý počet lidí
Dav
- Náhodné shromáždění velkého počtu lidí
- Lidi nemají nic společného
Žádné komentáře:
Okomentovat